Op 30 september staat de Dutch Media Week in het teken van 'Future of content creation'. Er wordt die dag ingezoomd op technologische innovaties: denk aan AI, deepfake-technologie en virtuele en immersive content. Laat je inspireren tijdens de talk van Daan Odijk, masterclass van ForYouAgency of neem deel aan de Historische nep nieuws quiz van Beeld & Geluid. Connect met misschien wel jouw nieuwe collega tijdens de banen & stagemarkt of borrel!
Spreker Daan Odijk is hoofd Data & AI bij RTL, waar hij een team van ongeveer 40 dataprofessionals leidt die zich inzetten om RTL meer datagedreven te maken in haar cultuur en activiteiten. Hij ontwikkelt en implementeert de datastrategie van RTL om bij te dragen aan een datagedreven toekomst en hij stuurt hun data- en AI-strategieën en onderzoeksagenda aan, inclusief het AI-lab over betrouwbare AI voor media, met vijf promovendi. Hij zal in dit praatje meer vertellen over hoe AI het werk bij RTL verandert en welke essentiële rol studenten hierin spelen.
For You Agency is een full-service social agency, opgericht door Britt Messing en Tess Scholten. Zij geven een masterclass over het bereiken van Gen Z via platforms zoals TikTok. Gen Z onderscheidt zich door hun unieke mediagedrag en voorkeuren. Zij zullen bespreken hoe mediabedrijven en contentmakers kunnen inspelen op deze generatie. Ook gaan ze in op de specifieke kenmerken en verwachtingen van Gen Z, en hoe deze verschillen van eerdere generaties. Tess en Britt zullen ook wat delen over het werken in de media en over het opbouwen van For You Agency.
In de interactieve workshop (engelstalig) met Nicoletta Iacobacci, auteur van twee baanbrekende boeken over menselijke creativiteit en de ethiek van AI, onderzoeken de deelnemers, samen met haar, hoe publieke omroepen zich aanpassen aan de behoeften en verwachtingen van het jongere publiek. Door middel van groepsdiscussies, creatief brainstormen, en ChatGPT, probeert ze innovatieve ideeën te bedenken om publieke content meer relevant, aansprekend en toegankelijk te maken voor Gen Z. Samen met de deelnemers kijkt ze naar de belangrijkste uitdagingen van publieke omroepen, zoals het veranderend media gebruik en de competitie van streaming platformen. Er wordt gezocht naar oplossingen die het gat tussen traditioneel uitzenden en de digitale wereld weten te overbruggen.
Tijdens de Historische (nep) nieuws quiz van Beeld & Geluid worden de strategieën en technieken die schuilgaan achter propaganda, online manipulatie en mis- en desinformatie, ontrafeld.
Vanuit de geschiedenis van media en technologie, met historisch en actueel audio- en beeldmateriaal neemt Tom van Rooijen, educator bij Beeld & Geluid, je mee naar de huidige wereld achter de nieuwe technologieën en veranderend mediagedrag die de mediawereld aanzet tot innovatie. Mediabedrijven hadden ooit het monopolie op nieuws en entertainment, maar met de opkomst van revolutionaire AI-tools zoals Sora of Unreal kan iedereen desinformatie verspreiden. Een interactieve quiz waar iedereen een winnaar is.
De banen & stagemarkt geeft de perfecte kans om in gesprek te komen met professionals van diverse mediabedrijven. Dit is de gelegenheid om te spreken over jouw eventuele toekomstige baan of stage!