TALENTTRACK DUTCH MEDIA WEEK

Ben jij op zoek naar een stage óf naar je eerste baan, geef je dan nu GRATIS op voor de Talenttrack van de Dutch Media Week 2024!

Dutch Media Week (DMW) is hét podium voor de media. In een inspirerende festivalsetting ontmoeten professionals uit de creatieve (media)industrie, gebruikers, jong talent en studenten elkaar. DMW gaat over de media van de toekomst en de impact hiervan op de sector en samenleving.

Op 30 september en 2 oktober organiseert Mediastages een Talenttrack in de vorm van een parallelprogramma voor studenten én young professionals tijdens de Dutch Media Week in het thema Level Up! Wil jij jouw toekomst in de creatieve industrie een level up brengen? Kom langs en beleef een dag vol workshops, masterclasses, talks, een Banen & Stagemarkt én Meet the Media waar jij jouw volgende stap kunt zetten!

    30 SEPTEMBER Future of content creation

    12:00 tot 16:30

    Op 30 september staat de Dutch Media Week in het teken van 'Future of content creation'. Er wordt die dag ingezoomd op technologische innovaties: denk aan AI, deepfake-technologie en virtuele en immersive content. Laat je inspireren tijdens de talk van Daan Odijk, masterclass van ForYouAgency of neem deel aan de Historische nep nieuws quiz van Beeld & Geluid. Connect met misschien wel jouw nieuwe collega tijdens de banen & stagemarkt of borrel!

    Spreker Daan Odijk is hoofd Data & AI bij RTL, waar hij een team van ongeveer 40 dataprofessionals leidt die zich inzetten om RTL meer datagedreven te maken in haar cultuur en activiteiten. Hij ontwikkelt en implementeert de datastrategie van RTL om bij te dragen aan een datagedreven toekomst en hij stuurt hun data- en AI-strategieën en onderzoeksagenda aan, inclusief het AI-lab over betrouwbare AI voor media, met vijf promovendi. Hij zal in dit praatje meer vertellen over hoe AI het werk bij RTL verandert en welke essentiële rol studenten hierin spelen.

    For You Agency is een full-service social agency, opgericht door Britt Messing en Tess Scholten. Zij geven een masterclass over het bereiken van Gen Z via platforms zoals TikTok. Gen Z onderscheidt zich door hun unieke mediagedrag en voorkeuren. Zij zullen bespreken hoe mediabedrijven en contentmakers kunnen inspelen op deze generatie. Ook gaan ze in op de specifieke kenmerken en verwachtingen van Gen Z, en hoe deze verschillen van eerdere generaties. Tess en Britt zullen ook wat delen over het werken in de media en over het opbouwen van For You Agency.

    In de interactieve workshop (engelstalig) met Nicoletta Iacobacci, auteur van twee baanbrekende boeken over menselijke creativiteit en de ethiek van AI, onderzoeken de deelnemers, samen met haar, hoe publieke omroepen zich aanpassen aan de behoeften en verwachtingen van het jongere publiek. Door middel van groepsdiscussies, creatief brainstormen, en ChatGPT, probeert ze innovatieve ideeën te bedenken om publieke content meer relevant, aansprekend en toegankelijk te maken voor Gen Z. Samen met de deelnemers kijkt ze naar de belangrijkste uitdagingen van publieke omroepen, zoals het veranderend media gebruik en de competitie van streaming platformen. Er wordt gezocht naar oplossingen die het gat tussen traditioneel uitzenden en de digitale wereld weten te overbruggen.

    Tijdens de Historische (nep) nieuws quiz van Beeld & Geluid worden de strategieën en technieken die schuilgaan achter propaganda, online manipulatie en mis- en desinformatie, ontrafeld.
    Vanuit de geschiedenis van media en technologie, met historisch en actueel audio- en beeldmateriaal neemt Tom van Rooijen, educator bij Beeld & Geluid, je mee naar de huidige wereld achter de nieuwe technologieën en veranderend mediagedrag die de mediawereld aanzet tot innovatie. Mediabedrijven hadden ooit het monopolie op nieuws en entertainment, maar met de opkomst van revolutionaire AI-tools zoals Sora of Unreal kan iedereen desinformatie verspreiden. Een interactieve quiz waar iedereen een winnaar is.

    De banen & stagemarkt geeft de perfecte kans om in gesprek te komen met professionals van diverse mediabedrijven. Dit is de gelegenheid om te spreken over jouw eventuele toekomstige baan of stage! 

    2 OKTOBER Building a trusted media landscape

    12:00 tot 16:30

    Op 2 oktober staat de Dutch Media Week in het teken van 'Building a trusted media landscape'. Er wordt die dag ingezoomd op “the future of news”. Laat je inspireren tijdens de talk van Amerika correspondent Michiel Vos, masterclass van NOS Stories of neem deel aan de Historische nep nieuws quiz van Beeld & Geluid. Connect met misschien wel jouw nieuwe collega tijdens de banen & stagemarkt of borrel!

    Spreker Michiel Vos volgde de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016 op de voet en ontmoette Donald Trump, Hillary Clinton en andere presidentskandidaten. Ook in het spannende verkiezingsjaar 2020 heeft hij de campagnes van dichtbij gevolgd en hiervoor regelmatig verslag gedaan in de Nederlandse en Belgische media. Onder meer dankzij zijn schoonmoeder Nancy Pelosi, de voorzitter van het Huis van Afgevaardigden, kan hij deuren openen en is hij op de hoogte van de vaak verrassende achtergronden bij de media campagnes. In mei 2024 verscheen zijn boek “Vos in de VS”

    Grote kans dat je de posts van NOS Stories wel eens voorbij ziet komen. Via TikTok, Insta en YouTube bereikt de redactie van Stories dagelijks miljoenen volgers met nieuwsvideo’s. In deze masterclass vertellen Crystalina Agyeman-Prempeh, redacteur & verslaggever bij NOS Stories, en Stef Snakkers, social media coordinator, hoe zij nieuws op maat maken voor hun volgers. Wat doen ze om je aandacht vast te houden? En wat als de toegankelijkheid van Stories ook een zwart randje blijkt te hebben? Na deze masterclass heb jij het antwoord op al deze vragen. 

    Nieuwslezer bij Radio 538, Iris Schut, staat elke dag voor nieuwe uitdagingen. Ze is begonnen als stagiair op de nieuwsredactie van 538, om de nieuwslezer van de middagshow te ondersteunen. Nu is ze zelf nieuwslezer voor de middagshow met Frank Dane! Dit is natuurlijk niet zonder slag of stoot gegaan en heeft zij daar jarenlang hard voor gewerkt. In deze workshop neemt ze jullie mee in haar ervaringen en uitdagingen die haar dagelijks te wachten staan met alle ontwikkelingen in de nieuws- en mediawereld.

    Tijdens de Historische (nep) nieuws quiz van Beeld & Geluid worden de strategieën en technieken die schuilgaan achter propaganda, online manipulatie en mis- en desinformatie, ontrafeld.
    Vanuit de geschiedenis van media en technologie, met historisch en actueel audio- en beeldmateriaal neemt Tom van Rooijen, educator bij Beeld & Geluid, je mee in de kansen en uitdagingen in de wereld van nieuwe technologieën en veranderend mediagedrag. Discussies over de betrouwbaarheid van nieuws, moeilijk bereikbare doelgroepen en het vinden van nieuwe verdienmodellen komt steeds vaker aan bod. Het vertrouwen in media, politiek en organisaties staat onder druk. Een interactieve quiz waar iedereen een winnaar is.

    Meet the Media biedt je de kans om in gesprek te gaan met diverse mediabedrijven. Zij weten alles over de mogelijkheden binnen de Media industrie en staan klaar om jou te helpen oriënteren.