Mark Deuze, hoogleraar mediastudies aan de Universiteit van Amsterdam, onderzoekt de mentale gezondheid van mensen die in de media werken. Hij kwam achter schokkende resultaten; media professionals – in de journalistiek, film en TV, reclamewereld, muziek, games en sociale media - kampen drie tot vijf keer vaker dan gemiddeld met stress en burn-outs. In zijn onderzoek kwam hij echter de belangrijkste punten niet tegen; oplossingen. Hij wijdde hier zijn tijd aan, om zelf naar oplossingen te zoeken. Deze zijn essentieel voor professionals, maar natuurlijk ook voor stagelopende studenten.
In de media is iedereen gepassioneerd over het werk en daardoor hoog gemotiveerd om tot het uiterste te gaan. Het gevolg hiervan is dat werknemers hun werk eerder zien als een privilege dan een professie, wat door deze passie ten koste gaat van hun mentale gezondheid. Dit resulteert in stress en in steeds meer gevallen: een burn-out.
Dit is niet alleen een valkuil voor professionals, maar ook voor stagiairs. In de creatieve industrie zijn zij niet meer weg te denken. Voor deze studenten is hun stage vaak de eerste introductie met de mediasector en een belangrijk punt waarop ze de werkvloer en de daarbij behorende gedragscodes leren kennen.
Het is dus essentieel dat we goed zorgen voor deze studenten en hun eerste kennismaking een positieve impressie achterlaat. Zij zijn immers de mediamakers van de toekomst. Maar hoe zorgen wij, als media professionals, ervoor dat deze eerste indruk positief is?
Aan de hand van Deuze’s kennis en onze eigen visie, bieden onderstaande tips als handvaten om een veilige stageperiode te bieden.
Stage voorbereiding vanuit opleidingen
Op school worden de studenten klaargestoomd om aan hun stage te beginnen. Er worden voorlichtingen en tips & tricks bij het zoeken van een passende stage gegeven en wanneer de student een stage heeft gevonden, moet deze aan een aantal criteria voldoen. In dit proces voorafgaand hun stage, is het van belang de student te benadrukken dat ze stagelopen om te leren. Dit betekent dat ze niet alleen over vakkennis en competenties leren, maar ook over zelfkennis, emotionele geletterdheid, en de kennis van professionalisering. Wanneer zij deze tools hebben, weten ze tijdens hun stage beter aan te geven wat zij nodig hebben en zullen daardoor eerder geneigd zijn hun grenzen te waarborgen.
Maak duidelijke afspraken over werktijden
Sommige stages hanteren geen werkdagen van 9 tot 5. Doordat er minder structuur zit aan de stagedagen, door bijvoorbeeld een draaidag of een avond uitzending, wordt er minder snel gekeken naar welke uren iemand maakt. Wanneer een stagiair overuren maakt, heeft die, zoals elke medewerker, recht op compensatie uren. Zorg dat de stagiair hier vanaf weet, zodat ook zij rekening kunnen houden met hun eigen compensatie uren.
Plan wekelijks momentjes in
Stem samen af hoe de week ging en wat er volgende week verwacht wordt van de stagiair. Steeds meer begeleiders plannen deze overlegjes in met hun stagiair om de voortgang van de taken te bespreken. Maar deze momenten zijn ook dé kans om te vragen of ze het mentaal en fysiek allemaal redden tijdens hun stage. Zo is de switch van school naar een 40-urige werkweek een grote stap. Vraag dus ook tijdens deze gesprekken naar de balans tussen werk en hun privé leven, management van tijd, omgaan met stress en werkdruk. De stagiair voelt hierdoor ook de mogelijkheid eerlijk aan te kunnen geven als het een keer te veel wordt.
Kaders van de werkzaamheden duidelijk
Naast dat het praktisch is om vooraf, of aan het begin van de stage de werkzaamheden van de stagiair vast te stellen, is het ook nog eens een houvast voor de stagiair zelf. Zo weten zij wat er van hen verwacht wordt, kunnen zij duidelijk aangeven wanneer iets niet bij hun werkzaamheden hoort en hier misschien te druk voor zijn om oók op te pakken. Mark Deuze stelt voor om deze kaders vast te stellen in een ‘Employee Handbook’ of op een andere manier te formaliseren. Een overzicht van duidelijke protocollen, wederzijdse verantwoordelijkheden en afspraken over de stageperiode, dient als een houvast voor de stagiair. Heldere communicatie is vaal al het halve werk.
Leer ongezonde omstandigheden te herkennen.
Merk jij in je eigen werkzaamheden dat je af en toe al ergens tegen aan loopt? Dan kan je er van uit gaan dat een stagiair hetzelfde probleem zal hebben. Zij hebben daarentegen nog geen jaren ervaring in het werkveld en zullen zelden geleerd hebben hoe hier mee om te gaan.
‘Leer ongezonde omstandigheden te herkennen, zoek goed uit hoe je hierover het gesprek kunt voeren, investeer in je geletterdheid over je eigen waarden en grenzen. Leer "nee" te zeggen (op een respectvolle en constructieve manier: heb een alternatief voor handen, zoek een andere oplossing).’ – Mark Deuze.
Ofwel: het is mooi dat mensen vanuit passie dit werk willen doen, maar vergeet niet dat dit ook gewoon 'werk' is en voor de studenten een stage.
Publicatie datum: 25 februari 2025