Ik kijk met trots terug op een succesvolle en waardevolle stage bij RTL Nederland op de online redactie. Mijn dagelijkse bezigheden bestonden vooral uit: zelf sociale media content bedenken en creëren rondom de programma’s van RTL, op locatie zelf extra sociale media content opnemen, ondersteunen bij het opzetten van redactieplannen, brainstormen over de nieuwste social trends en ondersteunen bij evenementen van RTL & Videoland.
Het leukste vond ik dat je bij deze stage al vrij snel veel vrijheid krijgt en zelf mag beslissen wat voor content jij geschikt vindt voor op sociale media. Je wordt automatisch gedwongen om goed na te denken over welke content jij het meest passend vindt voor verschillende platformen. Daarnaast vond ik het meegaan naar evenementen zoals Glory (kickboksen in de Gelredome) en opnames met de cast van Mocro Maffia heel erg leuk. Om de twee weken organiseert RTL een borrel en daarnaast worden er af en toe workshops en masterclasses georganiseerd voor werknemers. Erik Scherder, Tess Scholten & Erik Mouthaan kwamen bijvoorbeeld meer vertellen over hun werk en legden daarbij verbanden met RTL.
Voordat ik aan deze stage begon had ik nog geen ervaring met editingprogramma’s zoals Premiere Pro of Photoshop maar door deze stage heb ik die vaardigheden goed ontwikkeld. Ik was in eerste instantie bang dat ik hierdoor een stroeve start zou hebben maar uiteindelijk pakte ik de draad snel op en ging het allemaal vanzelf. Deze editingprogramma’s gebruik je onder andere om de programma’s van RTL in te editen. Uiteraard is het een pré dat je de programma’s van RTL leuk vindt en deze op de voet volgt. Het is van belang dat je zelfstandig en gestructureerd te werk gaat. Uiteraard word je goed begeleid door je supervisor maar het rekening houden met planningen en het houden aan deadlines is helemaal aan jou.
Ik zou deze stage zeker aanbevelen aan studenten die geïnteresseerd zijn in de mediawereld. De stage sluit goed aan op mijn studie (communicatiewetenschap) en is perfect om alvast een kijkje te nemen in de keuken van een groot mediabedrijf. Het is een goede stage omdat het een goed beeld geeft van hoe het er nou echt aan toe gaat op de bedrijfsvloer. Naast deze stage biedt RTL ook nog andere stages aan. Denk aan: ‘Stagiair corporate communicatie’, ‘Stagiair online redactie Videoland’ en ‘Stagiair Ad Alliance’. Ik raad aan om echt een stage te kiezen waarvan je denkt dat je het werk leuk gaat vinden. De ‘switch’ van het studentenleven naar het werkende leven (van 8 uur naar 40 uur per week) is erg pittig en al helemaal als je iets doet wat je niet leuk vindt. Ik vond mijn werk en collega’s erg leuk en daardoor vloog mijn stage voorbij. De sfeer op kantoor is luchtig en open en dit zorgde ervoor dat ik mij direct welkom voelde.
Publicatie datum: 02 augustus 2024