Anne Vossenberg, Marketing Communicatie stagiair bij de NPO

Mijn naam is Anne Vossenberg, 20 jaar oud en ik ben derdejaars communicatiestudent aan de Hogeschool Utrecht. Voor mijn studie mocht ik 16 weken stagelopen bij een organisatie naar keuze. Ik vond het best spannend om stage te lopen, ik had het gevoel dat ik basiskennis had opgedaan bij mijn studie maar ik wist niet op welke manier ik dat zou kunnen toepassen in de praktijk. Ik heb stagelopen bij de marketingcommunicatie afdeling bij de Nederlandse Publieke Omroep (NPO). De weken zijn voorbijgevlogen, het was een intensieve en leerzame periode!
In dit blog neem ik je mee in mijn ervaring bij de NPO.

Hoe heb je je stage gevonden?
Het zoeken van een stage vond ik best lastig. Ik wist niet precies wat ik wilde en er was onwijs veel keuze. Één ding wist ik zeker, het moest een groot bedrijf zijn waar ik veel kon leren. Eerst had ik een andere stage maar die werd last minute afgezegd.
Omdat het begin januari was en ik in februari moest beginnen met mijn stage had ik behoorlijk wat stress, ik was bang dat ik geen leuke stageplek meer zou gaan vinden. Gelukkig kwam ik door een oproep op LinkedIn terecht bij de marketingcommunicatiemanager van de NPO. We hadden snel telefonisch contact en het klikte gelijk. De week erop mocht ik al langskomen! De sfeer op kantoor voelde gelijk goed en de werkzaamheden die ik zou mogen doen spraken mij erg aan. Al snel werden de formaliteiten ingevuld en kon ik 5 februari aan de slag.

Wat heb je tijdens je stage geleerd?
De werkzaamheden op de afdeling marketingcommunicatie waren lekker afwisselend en geen dag was hetzelfde. De NPO is een grote organisatie waardoor er altijd wat te doen is.
Ik heb mij onder anderen beziggehouden met het ontwerpen van dashboards. Dit klinkt heel saai, maar dat was het niet. Per maand heeft team video een aantal programma’s die ze benoemen als speerpunt. Dit houdt in dat deze programma’s meer promodruk krijgen, zowel lineair als online. Alle verzamelde data waren ongebundeld, het was aan mij de taak om de data te verzamelen en overzichtelijk te maken in een presentatie. Het was leuk om te doen omdat ik echt mijn eigen projectje had en ik met verschillende afdelingen in contact stond.
Daarnaast heb ik mij beziggehouden met het opzetten van campagnes maar ook met de eindevaluaties. Het is interessant en leerzaam om gezien te hebben hoe deze processen in z’n werk gaan. Ook was ik nauw betrokken met de afdeling van NPO Zapp, hiervoor heb ik merchandise mogen ontwikkelen. Het is gaaf om te zien dat de door jou ontworpen producten ook echt zijn gemaakt en zijn weggegeven onder de doelgroep!
Ik heb ook fotoshoots mogen begeleiden, ik was druk met het bijhouden van de planning en hielp waar nodig was. In zeven dagen hebben we meer dan 70 radio dj’s op de foto gezet!
Tot slot heb ik mogen helpen bij de 3FM Awards. Het was onwijs leuk om een kijkje achter de schermen te nemen. Het was een leuke afwisseling omdat ik op deze manier ook een klein kijkje kon nemen in de evenementenwereld.

Heb je tips voor studenten die een stage zoeken?
Kies wat je leuk vindt en waar je enthousiast van wordt! Klinkt basic, maar het is echt zo. Stagelopen is nou eenmaal een intensieve tijd. Ik moest wennen aan de werkdagen want vanuit mijn studie was ik dit totaal niet gewend. Als je een bedrijf of organisatie kiest waar je jezelf kan ontwikkelen en een steentje kan bijdragen, maakt het de (lange) periode echt een stuk leuker. Oriënteer je in je interesses en ga vooral op gesprek met meerdere bedrijven zodat je kan vergelijken.

De gouden tip
LinkedIn. Ik was nogal sceptisch over dit platform, maar zonder de connecties die ik daar had was het vinden van deze stage nooit gelukt.
Ik heb een onwijs leuke stageperiode gehad bij de NPO! Ik ben onwijs dankbaar voor de kansen en verantwoordelijkheden die ik van het team heb gekregen.
Publicatie datum: 26 juli 2024

nog meer stage verhalen 👀