Meer studenten op gesprek, dat is het doel

Zoals veel bedrijven zijn we altijd aan het schaven aan onze processen; proberen, testen en reageren. Zeker als dit gaat om het hart van onze organisatie en onze missie, studenten helpen aan de leukste start van hun carrière tijdens een stage.

Costumer journey
We hebben de afgelopen jaren hard gewerkt aan de customer journey van de student op onze website om de weg naar een sollicitatie zo vloeiend mogelijk te laten verlopen. We hebben gemerkt dat dit een hogere betrokkenheid heeft gegeven op de vacaturedetail pagina’s, waardoor we met minder studenten meer sollicitaties binnenkregen.

Minimaal 35 woorden
De volgende stap in deze journey is om meer sollicitanten te laten uitnodigen voor een gesprek en dit begint bij de brief, ofwel in ons geval de antwoorden op de motivatievragen. We merkten dat sollicitanten die meer dan 35 woorden gebruikten, vaker uitgenodigd werden voor een gesprek. Daarom hebben we besloten om dit aantal woorden een harde eis te maken in ons proces. Bij elke vraag moet de sollicitant nu een duidelijke motivatie geven.

Herinnering via WhatsApp
Om deze journey nog verder te optimaliseren hebben we de communicatie omtrent de reactie van het stagebedrijf aan een sollicitant verbeterd door WhatsApp in te zetten. Onze doelgroep heeft een gemiddelde leeftijd van 20 jaar en WhatsApp is in deze leeftijdscategorie de meest gebruikte applicatie, een reden dus om de communicatie hierlangs te laten lopen. We sturen vanaf nu dus via Whatsapp een herinnering aan sollicitanten die via onze portal een eertse reactie van het bedrijf hebben gehad. Wel zo duidelijk.

Win win win
We kunnen door deze verbeteringen onze klanten nog beter voorzien in hun behoefte aan kwalitatief goede sollicitaties én de sollicitanten een betere kans geven om uitgenodigd te worden op een gesprek, win win win dus.

Publicatie datum: 25 juli 2023

nog meer stage verhalen 👀